Uçaklarla Yapılan İlk Dünya Turu, Douglas World Cruiser

Uçaklarla Yapılan İlk Dünya Turu, Douglas World Cruiser

ABD’de “roaring 20’s” olarak da bilinen 1920’li yıllarda havacılık sektöründe birçok yeniliğe imza atıldı. Avrupa ile sektörde egemenlik kurma adına daimî rekabet içerisinde olan ABD kendi üstünlüğünü kanıtlamak adına hava yoluyla ilk dünya turunu tamamlamaya karar verdi. 1923 yılında bu hedefi gerçekleştirmek için dönemin öncü hava yolu şirketleri Douglas ve Boeing şirketlerine projeler verildi.

Douglas’ın bir uçağını modifiye ederek 45 günde tasarımı tamamlayabileceğini söylemesiyle iki kişilik, deniz ve kara iniş takımlarına uyumlu, çift kanatlı torpido uçağı Douglas DT menzilini artıracak şekilde yakıt sistemleri geliştirilerek ve kanatları genişletilerek modifiye edildi, farklı iklimler göz önünde bulundurularak biri diğerinden daha geniş olan iki radyatör yerleştirildi ve uçağa DWC (Douglas World Cruiser) adı verildi. 1924 Mart ayında 6 adet DWC teslim edildi. Douglas uçaklarının beğenilmesi ve DWC ile devam edilmeye karar verilmesi üzerine uçakların son modifikasyonlarını yapmak için Douglas ve Boeing şirketlerinin mühendisleri beraber çalıştı.

17 Mart 1924’te Seattle Sand Point’ten Boston, Chicago, New Orleans ve Seattle adlı 4 DWC Dünya turuna başladı ve Alaska’ya doğru yola çıktı. Douglas uçaklarının kalkışından 13 gün sonra dünya turu atmak için İngiltere’den de Vickers Vulture II model uçakla Archibald Stuart Maclaren kalktı.

DWC ekibinin öncü uçağı Seattle, Alaska’da sise gömülmüş bir dağa çarpması sonucu düştü, uçuş ekibi bu kazayı yaralanarak atlattı. Yeni öncü uçak Chicago’nun peşinden devam eden DWCler Sovyetler Birliği’nin giriş izni vermemesi nedeniyle Sovyet hava sahasına girmeyecek bir rota takip etti.

Tokyo semalarında uçarken Stuart MacLaren’in Burma’da düştüğü ve uçağının parçalandığı haberini aldılar. İngilizlerin dünya turuna devam edebilmeleri için DWC ekibi USS John Paul Jones ile Burma’ya deniz yoluyla uçak teslimatı sağladılar. Vietnam’da motoru bozulan Chicago zorunlu iniş yapmak zorunda kaldı fakat yerel halkın uçak ve pilotlara gösterdiği ilgiyle hem pilotların karnı doyuruldu hem de çabucak bir motor getirtilip monte edildi. Hindçini’nde yapılan ilk motor değişimi olan bu değişim sayesinde Chicago yeniden havalandı ve DWCler yola koyuldu.

Tayland ve Burma’yı aşıp Güney Asya’ya varan DWC ekibi bu sefer New Orleans’ın motoru bozulması sonucu Karachi’ye iniş yaptı ve tüm uçakların motoru yenilendi. Ortadoğu ve Avrupa’yı kazasız geçen uçakların Pasifik uçuşu öncesi İngiltere’de tekrar motorları değiştirildi ve deniz iniş takımları monte edildi.

İzlanda’ya doğru uçarken yakıt pompası hatası sonucu Boston, Kuzey Denizi’ni boylayıp derinliklere gömüldü. Boston ekibi yaralanmadan kurtarıldı. İzlanda’da başka bir dünya turu girişiminde, fakat DWC ekibinden geride olan İtalyan pilot Antonio Locatelli ile tanışan Chicago ve New Orleans ekibi daha sonra İzlanda’dan Grönland’a uçtu ve Grönland’da yeniden bir motor değişimi sonrası Labrador, Kanada’ya doğru yola koyuldu.

Labrador’a doğru uçarken Boston’a denizi boylatan yakıt pompası hatasını yaşayan Chicago, yardımcı pilot Lesli Arnold’un 4 saat boyunca yakıtı eliyle pompalaması sayesinde Kanada’ya kazasız vardı. Kanada’da eski dostları Boston ekibi Boston II adlı yeni uçağıyla DWC ekibine yeniden katıldı ve kara iniş takımlarının geri monte edilmesiyle ABD’ye doğru uçtular.

Üzerinden uçtukları ABD şehirlerinde kahraman olarak karşılanan Chicago, New Orleans ve Boston II nihayet 28 Eylül 1924’te Seattle’a vararak dünya turunu tamamladı. İngiliz, Portekiz, Arjantin ve İtalyan uçaklarının başarısız olduğu devriâlem görevini 42.893 km kat ederek 175 günün üzerinde 363 saat 7 dakika uçuş süresiyle tamamlayarak tarih yazdılar. Dört uçakla başlayan bu tarihi uçuşu tamamlayabilen iki uçak, DWC New Orleans ve DWC Chicago uçakları, sırasıyla San Diego ve Smithsonian havacılık ve uzay müzelerinde sergileniyor.

Comments ( 3 )

  1. Unfortunate
    İlgi çekici bir havacılık tarihi yazısı. Emek ve zamanınız için teşekkür ederim. Beni en çok etkileyen düşen iki uçakta da can kaybı olmaması. 20'li yılların teknolojisi ile düşünüldüğünde inanılmaz bir başarı.
    • eren berk karabulut
      Nazik yorumunuz için teşekkür ederim, beğenmenize sevindim. Araştırmam sırasında gördüğüm kadarıyla bu kadar önemli bir deneme olması sebebiyle uçaklara olabildiğince yakın şekilde birkaç gemi de eşlik etmiş veya rota üzerinde farklı bölgelerde gemiler konuşlandırılmış. Belki de gemi mürettebatının hızlı müdahalesinin faydası dokunmuştur uçağı düşen DWC ekiplerinin kurtulmasında.
  2. kural dijital
    Evet gerçekten canlı kaybı olmayışı çok etkileyici

Leave a reply

Your email address will not be published.